پروتزهای دندانی
سئو ترند

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 3
  • بازديد امروز : 35
  • بازديد ديروز : 34
  • آي پي امروز : 24
  • آي پي ديروز : 26
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 4
  • بازديد هفته : 149
  • بازدید ماه : 149
  • بازدید سال : 16,752
  • كل بازديدها : 48,441
  • ای پی شما : 3.149.235.6
  • مرورگر شما : Safari 5.1
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 112
  • كل نظرات : 0
  • امروز : پنجشنبه 14 تیر 1403

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آرشیو

آخرین عناوین


اصطلاح پروتز دندان به معنای دندان مصنوعی یا جایگزینی دندان است. این پروتزها انواع مختلفی دارند، از روکش های ساده ای که برای کمک به ترمیم دندان استفاده می شوند تا پروتزهای کاملی که برای جایگزینی دندان استفاده می شوند و به دلایل زیبایی به آنها دندان مصنوعی، پروتز متحرک و ثابت می گویند. دندانپزشک

انواع پروتزهای دندانی

در زمینه جایگزینی دندان های از دست رفته از سه نوع پروتز استفاده می کنیم که شامل پروتز متحرک، پروتز ثابت و ایمپلنت دندان می شود.

1- پروتز سریع

ایمپلنت دائمی دندان به عنوان تاج دندان نیز شناخته می شود. دو نوع پروتز دائمی وجود دارد:

تاج تک دندان

به طور کلی دندان زمانی نیاز به روکش دارد که ساختار دندان به دلایلی ضعیف شده و نیاز به محافظت و حمایت روکش داشته باشد یا گاهی به دلایل زیبایی نیاز به روکش باشد.

گاهی اوقات دندان ها به دلیل نقص دندان (مشکلات عملکردی) به کمک سیستم جویدن فرد می آیند.

پل دندانی

نوع دیگری از پروتزهای دائمی بریج های دندانی هستند. آنچه در جامعه به عنوان پروتز دائمی شناخته می شود این نوع پروتز است. این نوع پروتز در واقع زمانی استفاده می شود که فردی یک یا چند دندان از دست داده باشد و در عین حال حداقل یک دندان در جلو و یک دندان در پشت داشته باشد.

به این ترتیب دو دندان مجاور فضای خالی صیقلی می شوند و یک پل بین دندان های اصلی قرار می گیرد تا فضای خالی را پر کند و جویدن و زیبایی را به آن بازگرداند.

2- تحرک را تمرین کنید

گاهی اوقات به دلایل مختلف نمی توان از پروتزهای ثابت برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کرد. در این صورت یک پروتز متحرک به کمک دندان های بی دندان یا از دست رفته و دندانپزشکان می آید. همانطور که از نام آن پیداست، پروتز متحرک به راحتی در دهان قرار داده یا برداشته می شود.

انواع دندان مصنوعی

سه نوع پروتز متحرک وجود دارد:

پروتز پارسیل

این نوع پروتز معمولاً در جامعه با نام «دندان بریده» شناخته می شود. پروتزهای پارسیل انواع مختلفی دارند: به عنوان مثال، پروتزهای پارسیل اکریلیک (فلیپرز) اغلب به عنوان یک درمان موقت در بسیاری از موارد استفاده می شود.

نوع دیگری از پروتزهای پارسیل محصولات مصنوعی ساخته شده با کرم های کبالت هستند که مدت هاست به عنوان یک درمان مستقل برای لکه ها (برای افرادی که دندان های عقب خود را از دست داده اند و دندان های شیری ندارند) یا افرادی که دارای پوسیدگی هستند استفاده می شود.

این نوع دندان ها شامل اکریلیک (قسمت صورتی رنگ دست دندان، پروتز لثه) و آلیاژهای فلزی است که مهمترین آنها کرم و کبالت است. گیره ها به دلیل فلز بودن معمولاً ظاهر نامناسبی دارند. بنابراین انواع دیگر پروتزهای پارسیل با رنگ قسمت فلزی طراحی می شوند و به آنها پروتز پارسیل انعطاف پذیر می گویند.

پروتز کامل یا دندان مصنوعی

احتمالا دندان های اجداد خود را دیده اید. این نوع پروتز متحرک برای افرادی که تمام دندان های خود را از دست داده اند استفاده می شود. با وجود ظهور ایمپلنت های دندانی امروزه، استفاده از این نوع دندان های متحرک کاهش یافته است، اما همچنان به عنوان یک درمان دندانپزشکی ارزان استفاده می شوند.

دو نوع پروتز کامل وجود دارد، لثه نرمال و لثه نرم.

نکته اینجاست که پروتز کامل از دو قسمت تشکیل شده است که یکی از آن دندان سفید و دیگری قسمت صورتی پروتز است که در بیماران به آن لثه مصنوعی می گویند. این تکه آدامس مصنوعی باید به اندازه کافی قوی باشد تا موثر باشد.

مزایای پروتز کامل یا پروتز نرم چیست؟

در واقع، برای مدت کوتاهی به صورت لایه ای به ضخامت 2-1 میلی متر در زیر لثه های سخت پروتز برای رفع التهاب یا تورم لثه بیمار و ایجاد بستر مناسب برای برداشتن لثه بیمار استفاده می شود. سفت شدن لثه.

اگر دائماً از دندان مصنوعی با لثه نرم استفاده شود، اگرچه در ابتدا استفاده از آن بسیار راحت تر است، اما نه تنها اثربخشی آن بسیار کمتر است، بلکه بافت لثه باقی مانده در دهان را نیز از بین می برد. در عین حال تمیز نگه داشتن پروتزهای انعطاف پذیر (لثه های نرم) بسیار دشوارتر است و باکتری ها و قارچ ها در منافذ آنها تشکیل می شوند.

پروتز هاکوری Orda

دنچر نوعی پروتز متحرک است که در واقع مجموعه کاملی از دندان ها است که روی دو پایه دندان یا چندین پایه ایمپلنت قرار می گیرند. راحت تر از پروتزهای دندانی کامل، اما همچنان متحرک و راحت تر از پروتزهای ثابت دندان است.

مدت زمان پروتز

در ابتدا کمی طول می کشد تا به مصنوعی عادت کنید. همچنین به دلیل التهاب بافت های داخل دهان نمی توان پروتز را در جای مناسب ثابت کرد. باید در طول ویزیت های منظم به دندانپزشک بررسی شود و در صورت لزوم می توان پروتز را تنظیم کرد.

رعایت بهداشت باعث افزایش طول عمر پروتز می شود. یک پروتز به خوبی نگهداری شده می تواند یک عمر دوام بیاورد.

نحوه مراقبت از پروتزهای متحرک

نیمی از راز موفقیت دندان های متحرک در عملکرد و نگهداری صحیح آن ها نهفته است.به ما توصیه نمی شود که در روزهای اول کار حتی قبل از خواب برای عادت کردن دندان ها را بکشیم.

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

هنگام تمیز کردن پروتز مراقب باشید که از ارتفاع نیفتد.

سطوح بیرونی و داخلی پروتز را با یک مسواک مصنوعی تمیز کنید و لثه ها و غشای مخاطی داخل دهان را با یک مسواک بسیار نرم تمیز کنید. هفته ای یک بار پروتز یا پروتز متحرک را به مدت 8 ساعت در روز در محلول ضدعفونی کننده قرار دهید، این فرصت خوبی برای استراحت بافت لثه است.

در صورت عدم استفاده، در ظرفی حاوی آب نمک قرار دهید. هنگامی که دوش می گیرید، می توانید دندان های مصنوعی را در پاک کننده خیس کنید، پاک کننده را بشویید. کاملاً زیر نوار چسب بزنید، سپس آن را در دهان بگذارید.

برای جلوگیری از تغییر رنگ پس از صرف غذا، مصنوعی باید بلافاصله تمیز شود یا در صورت تغییر رنگ در ظرف حاوی آب و یک قاشق سفید کننده به مدت 6 تا 8 ساعت در خانه قرار داده شود و سپس آبکشی شود. آب سرد. توصیه می شود به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید و به توصیه های او عمل کنید.

وانمود کنید که مزاحم هستید

واکنش بیماران به پروتز متفاوت بود. به گفته دندانپزشکان، از هر 300 نفر، 40 درصد افراد واکنش داخل دهانی دارند. علت این واکنش ها رزین اکریلیک است. سیمان با اوژنول به عنوان جزء اصلی. آلیاژهای پایه، جیوه، طلا، پلی اتر یا مواد حاوی اپیمین

برداشت شده از: https://realtimedentist.com/1399/03/پروتز-دندان-بهترین-متخصص-پروتز-دندان-د/